Vakantie!! - Reisverslag uit Ljubljana, Slovenië van Jessy Bosmans - WaarBenJij.nu Vakantie!! - Reisverslag uit Ljubljana, Slovenië van Jessy Bosmans - WaarBenJij.nu

Vakantie!!

Blijf op de hoogte en volg Jessy

25 November 2014 | Slovenië, Ljubljana

Sorry voor de super late update! Nu dat de vakantie is afgelopen en de drie laatste weken zijn begonnen (vorige week) heb ik het ontzettend druk gehad. Maar hier is 'ie dan, mijn vakantie-update!

Twee weken geleden heb ik heerlijk vakantie gevierd, en niet alleen! Donderdag voor de vakantie, toen ik nog op school was, kreeg ik een onverwacht berichtje van mam dat ze een halve week langs zou komen. Dat was natuurlijk een super verrassing (: Vrijdag en zaterdag hebben Marloes en ik lekker niks gedaan en vooral uitgerust na een lange en vermoeiende stage periode van vijf weken achter elkaar. Zondag ochtend heb ik de bus genomen naar het vliegveld, waar ik mam heb opgehaald. Samen zijn we weer met de bus terug richting Ljubljana gegaan, en hebben we vanuit het station de taxi genomen naar ons hotel. Het hotel was geweldig, lekker oud en kitscherig, met krakende vloeren en akelige trappen. We zijn nog lekker even de stad in gegaan, wat gedronken, wat gegeten, en terug het hotel in om een planning te maken voor maandag en dinsdag.
We hadden besloten om maandag naar de Postojnska grotten te gaan, een van de bekendste en grootste druipsteengrotten van Slovenië. Na een busrit van ongeveer een uurtje werden we afgezet in een of ander klein dorp, waar helemaal niks stond aangegeven wat betreft de grotten. We zijn het toen snel even gaan vragen binnen bij het busstation, en begonnen maar te lopen in de richting die ons werd aangewezen. Na nogmaals vragen in een klein winkeltje zijn we uiteindelijk bij de grotten aangekomen, waar we een tour hebben gedaan. Eerst werden we met een soort van treintje diep in de grot gebracht, wat ontzettend grappig (en koud!) was. Hierna hebben we een loop tour door de grot gehad, waarbij er werd uitgelegd hoe de grot is ontstaan, en waarvoor de grot vroeger voor gebruikt werd. In deze grot was het eerste ondergrondse postkantoor gebouwd, waar ze nu een souvenir winkeltje van hebben gemaakt. In dit winkeltje kan je nog steeds brieven en ansichtkaarten versturen. Ook wordt de 'kamer' waar dit winkeltje in stond gebruikt als concert hal (natuurlijk niet voor heavy metal (; ). Nadat we terug waren gebracht naar de ingang door het treintje zijn we even snel wat gaan lunchen, voordat we een soort van expositie hal gingen bekijken. Deze hal was ook in de grot gebouwd. Hier kon je een paar dieren die in de grot leven bekijken, waaronder de Proteus (of olm), die ook wel 'human fish' werd genoemd. Dit was een hele indrukwekkende en boeiende dag, en toen we terug kwamen in Ljubljana hebben we nog lekker geluierd en wat gegeten voordat we lekker vroeg ons gigantische bed indoken en heerlijk hebben geslapen (:

Dinsdag hadden we besloten om naar het Bohinj meer te gaan, en daarna naar het meer van Bled. Jammer genoeg was het weer het niet eens met onze keuze, en het heeft dus bijna de hele dag kei hard geregend. En een Sloveense regenbui is zeker niet een vies miezer-buitje! Bohinj was prachtig, maar aangezien het buiten het hoog seizoen was, en het weer niet meezat, waren alle winkels en restaurantjes dicht. We hebben dus, om de tijd te doden na het bekijken van het meer, een kopje koffie gedronken in een hotel voordat we de bus namen naar Bled. Hier was het ook nog steeds slecht weer, dus zijn we een café ingedoken om het typische dessert van Bled te proeven (een soort van tompouce) met een heerlijk kopje thee. Hierna wilden we kijken of er boten naar het kleine eilandje in het midden van het meer gingen, maar dat was jammer genoeg niet zo vanwege de regen. Hierna zijn we weer terug gegaan naar Ljubljana, waar we een heerlijke kop warme chocomelk hebben gedronken om op te warmen (en op te drogen...). Na nog een heerlijke etentje zijn we weer lekker ons bed ingedoken, want we moesten de volgende ochtend er weer vroeg uit.

Woensdag ochtend zijn mam en ik samen naar het vliegveld gegaan met de bus, waar we weer afscheid hebben genomen. Hierna ben ik terug gegaan naar Ljubljana voor een lekker uitrust dagje!

Donderdag ben ik in m'n eentje naar de dierentuin geweest, maar het weer was nog steeds heel slecht, en veel dieren zaten in de winterkooien. De dierentuin was ontzettend klein en er waren maar heel weinig mensen, dus heb ik het niet erg lang volgehouden.

Vrijdag ben ik naar een gigantisch winkelcentrum geweest, waar ik lekker even heb geshopt (: Ook heb ik mezelf getrakteerd op een heerlijk kopje thee, en daarna ben ik boodschappen gaan doen in de meest gigantische SPAR die ik ooit heb gezien!

Zaterdag en zondag heb ik mezelf weer mentaal voorbereid op de drie laatste stageweken, dus heb ik vooral veel gerust.
Maandag begon dus mijn zesde werkweek, in groep 7, waar ik me wel thuis voel. Het is een hele fijne klas, ondanks dat de kinderen ontzettend druk zijn. De leraar is een prettige mentor, waarvan ik goede feedback krijg.
Ik moet wel toegeven dat nu de eindstreep in zicht is (nog maar 1,5 week!!), ik toch wel graag naar huis wil. Ik heb hier ontzettend naar mijn zin, en ik heb geen moment heimwee gehad, nog steeds niet, maar thuiskomen is altijd heerlijk! Ook mis ik mijn heerlijke bedje in Nederland, en een kamer die ik niet hoef te delen met 7 andere mensen (;
De laatste etappe is dus al volop aan de gang, en voor ik het weet is het voorbij, dus ik geniet er nog 1,5 week van, en dan is het toch echt weer tijd om terug naar Nederland te gaan.

Foto's van mijn vakantie zullen nog volgen!

Bedankt voor het lezen, en tot binnenkort!

  • 25 November 2014 - 20:47

    Pa:

    hey Jes, weer mooi verwoord en
    Wat een verassing hè dat mam langs kwam
    idd jammer van de regen,
    maar jullie hebben iig quality time
    Gehad, fijn dat je het zo goed doet
    Daar in het verre slovenië en wij zijn ook
    Blij als je weer gezellig bij ons op de bank
    Zit schat!

    Ciao pa

  • 25 November 2014 - 20:49

    Mama:

    he jessy, leuk verslag geschreven en wat een verrassing dat ik nog kon komen. We hebben t super leuk gehad samen en toch veel gezien ondanks t weer. Ik zag ook dat je heel erg thuis bent daar in die grote en vooral mooie stad. Geniet van je laatste stage week en dan fijn weer naar huis daar verheug ik me ook op dikke kus Gr mam


  • 26 November 2014 - 12:04

    Arno:

    hoi jesss mooi verslag nou zet hem op de laatste dagen en welkom terug in ons brabant gr

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Slovenië, Ljubljana

Jessy

Volg mijn 9 weken durende stage in Ljubljana, Slovenië (:

Actief sinds 11 Okt. 2014
Verslag gelezen: 1367
Totaal aantal bezoekers 4243

Voorgaande reizen:

04 Oktober 2014 - 06 December 2014

Mijn eerste stage

Landen bezocht: